PISA raporunda yoksulluk ile başarı ilişkisi: Öğün kaçırma oranı arttıkça matematik puanı da düşüyor
Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) 2022 sonuçlarına göre matematik puanları ile öğrencilerin öğün atlamaları arasında bir ilişki var. – GRAFİK
Kaçırılan öğün oranı arttıkça matematik puanı da düşüyor. Maddi sıkıntılar nedeniyle aç kalan öğrenciler açısından Türkiye (%19,3) OECD ortalamasının (%8,2) oldukça üzerindedir.
Ortalama matematik puanı açısından Türkiye (453), OECD ortalamasından (472) daha düşüktür.
OECD, ülkeler arasındaki farklılıkları anlamak için PISA sonuçlarında sosyoekonomik koşullara ilişkin sorulara da yer veriyor. Bunlardan biri “Son 30 gündür yiyecek alacak param olmadığı için yemek yiyemedim.”
Türkiye’de her 5 öğrenciden biri haftada en az bir kez öğün atlıyor.
Rapora göre Türkiye’de yaklaşık her beş çocuktan biri parası olmadığı için haftada en az bir kez yemek yiyemiyor.
Türk öğrencilerin %1,9’u “her gün” veya “neredeyse her gün” öğün atladığını bildirdi.
“Haftada 4-5 kez” diyenlerin oranı %1,8 olurken, öğrencilerin %4,8’i “haftada 2-3 kez” yanıtını verdi. “Yaklaşık haftada bir” diyenlerin oranı %10,8 oldu.
Buna göre haftada en az bir kez öğün atlayan öğrencilerin toplam yüzdesi %19,3 oldu.
OECD ortalaması %8,2’de kaldı. Grafikte OECD üyesi olmayan ülkelerin de listede yer alması nedeniyle Türkiye’nin merkeze yakın olduğu görülüyor. Ancak üyeler arasında Türkiye ilk sırada yer alıyor.
“Açlık” oranı Amerika Birleşik Devletleri’nde yüzde 13, İngiltere’de yüzde 10,5 ve Fransa’da yüzde 8,5’tir.
Türkiye’nin PISA testinde matematik okuryazarlığı sonucu 453 puan oldu. OECD ortalaması 472 puandır.
Türkiye bu alanda AB ülkeleri Yunanistan (430), Romanya (428), Kıbrıs (418) ve Bulgaristan’ı (417) geride bıraktı.
Öğrenci açlığı ve matematikteki başarısı, Andreas Schleicher’in “Anlama ve yorumlamalar” başlıklı OECD sonuç raporunda da ele alınmaktadır.
Dünyanın pek çok yerinde gıda krizinin yaşandığının altını çizen raporda, “PISA sonuçları, en zengin ülkelerden bazıları da dahil olmak üzere milyonlarca öğrencinin yemek yemede zorluk çektiğini gösteriyor” uyarısında bulunuyor.
Türkiye’de öğün atlayan öğrenci oranının yüzde 19 olduğuna dikkat çeken raporda, “Öğrencilerin mideleri guruldamaya başlarsa etkili bir şekilde öğrenmeleri pek mümkün değil” deniliyor. yorum yer aldı.
Okullarda ücretsiz öğle yemeği teklifi
Pek çok ülkede hâlihazırda okul yemeği programlarının bulunduğunu belirten OECD raporu, bunların zor durumdaki çocuklar ve aileler için bir güvenlik ağı sağladığının altını çiziyor.
Rapor, politika yapıcılara ücretsiz yemeklerin daha fazla çocuğun okula gitmesini sağlamasını tavsiye etme çağrısında bulunuyor.
Raporda, geçtiğimiz hafta öğün atladığını söyleyen kişilerin yüzdesi ile matematik puanları arasında negatif bir ilişki olduğunu gösteren bir grafik yer alıyor.
PISA araştırması OECD tarafından 15 yaş grubu örgün eğitime devam eden öğrencilerin matematik okuryazarlığı, bilimsel okuryazarlık ve okuma becerilerini değerlendirmek ve ülkeleri karşılaştırmak amacıyla yapılmaktadır.
Türkiye, PISA araştırmasına 2003 yılından bu yana katılıyor. PISA 2022’nin son uygulaması, 19 Nisan – 13 Mayıs 2022 tarihleri arasında, 60 ilden 196 okul ve 7.250 öğrencinin katılımıyla Türkiye’de bilgisayar ortamında gerçekleştirildi.
Türkiye’nin matematik puanı 2008 yılında 454 puanla zirveye ulaştı. En düşük değer ise 2015 yılında 420 puanla gerçekleşti.
Türk öğrenciler matematik konusunda endişeli
PISA sonuçlarında “matematik kaygı indeksi” de yer alıyor. Türkiye bu alanda oldukça üst sıralarda yer alıyor. Türkiye’nin puanı 0,59 iken OECD ortalaması 0,17 puandır.
Öte yandan Türk okulları arasındaki fark da şaşırtıcı. Türkiye’de matematik başarısında okullar arasındaki farklar, OECD ülkelerindeki genel ortalama farkla karşılaştırıldığında en büyük farklardan biridir.
OECD raporunda sosyoekonomik durumun matematik başarısını açıklamada önemli bir gösterge olduğu vurgulanıyor.
AB istatistik ofisi Eurostat’ın 2022 yılı verilerine göre Türkiye, “çocuklarda yoksulluk veya sosyal dışlanma riski” sıralamasında Avrupa’da birinci sırada yer alıyor.
Türkiye’de çocukların yüzde 45’i yoksulluk ya da sosyal dışlanma riskiyle karşı karşıyayken, AB’de bu oran yüzde 25’tir.
Okullarda ücretsiz yemek konusunda Türkiye’de ve Avrupa’da farklı uygulamalar var.
Ücretsiz yemekler 5 AB ülkesinde mevcuttur. 10 ülkede, sosyal yardım alan kişilerin veya düşük gelirli ailelerin çocuklarına ücretsiz yemek sağlanmaktadır.
Türkiye bu fırsatı özellikle okul öncesi öğrencileri kapsayacak şekilde genişletmeyi planlıyordu ancak uygulanıp uygulanmayacağı belli değil.